Prosessointihistoria: Process step: |
Heikkousvyöhykkeitä kuvaavat viivat on laadittu korkeusmallin lineaaristen painanteiden ja aerogeofysiikan anomalioiden perusteella (7)* mittakaavassa 1:50 000.
Vyöhykkeiden arvioitua sijaintia on tarkennettu laserkeilausaineiston avulla ja merialueella batymetrisen aineiston avulla. Paikoin pinnanmuotojen peittyessä massiivisella rakentamisella on käytetty myös vanhoja topografisia karttoja mittakaavassa 1:20 000.
Vyöhykkeiden rakennettavuusluokat (1) on muodostettu integroimalla eri aineistoja, mm. rakennegeologiaa (10) maastohavaintoja (8) ja rakennusgeologista tietoa tunneliaineistoista (9). Vyöhykkeet, joihin on liitettävissä havainto, on eroteltu pelkästään tulkituista vyöhykkeistä (6).
*Attribuuttikentistä: (1) WEAKNESS_ZONE_CLASS / Heikkousvyöhyke luokka,
(2) CLASS_DESCRIPTION / Luokan kuvaus, (3) WEAKNESS_ZONE_STRIKE / Heikkousvyöhyke kulkusuunta, (4) WEAKNESSZONE_DIP_DIRECTION / Heikkousvyöhyke kaadesuunta, (5) ANGLE OF DIP / Kaadekulma, (6) OBSERVED_INTERPRETED / Havaittu Tulkittu, (7) BASIS / Tulkintaperuste, (8) OBSERVATION_ID / Havaintotunnus
(9) SOURCE / Tietolähde, (10) STRUCTURE / Rakenne, (11) STRUCTURE / Rakenne, (12) WEAKNESS_ZONE_NAME / Heikkousvyöhyke nimi, (13) REFERENCE / Viite
Vyöhykkeiden ominaisuudet eivät yleensä ole yhtäläiset koko (esim. 3 km pitkän) rakenteen matkalla vaan ne vaihtelevat. Rakennettavuusluokat ovat arvio siitä, mitä kyseisellä vyöhykkeellä kalliolaatu huonoimmillaan on. Luokat 1-3 on kuvattu RG-luokituksen mukaisin termein seuraavissa attribuuttikentissä:
WEAKNESS_ZONE_CLASS (Heikkousvyöhyke luokka)
WEAKNESS_ZONE_CLASS_ (Heikkousvyöhyke luokka_)
CLASS_DESCRIPTION (Luokan kuvaus)
0
ei tietoa ominaisuuksista
Ei arviota kalliolaadusta
1
kohtalainen
Kivilaatu rapautumaton tai vähän rapautunut (Rp0-1). Raot avonaisia tai savitäytteisiä. Haarniskapintoja. Pienet rakoavaumat (<2 mm). Kalliolaatu RiIII-RiIV. Kohtalainen lohkarekoko (>30 dm3). Rakosysteemi selvästi todettavissa. Vyöhykkeen leveys <2m. Rakoilun vedenjohtavuus heikkoa.
2 ongelmallinen
Kivilaatu vähän tai runsaasti rapautunut (Rp1-2). Raot avonaisia tai savitäytteisiä. Haarniskapintoja. Kohtalaiset rakoavaumat (2-5 mm). Kalliolaatu RiIV. Kohtalainen - pieni lohkarekoko, (30-10 dm3). Rakosysteemi todettavissa heikosti. Vyöhykkeen leveys 2-5 m. Rakoilun vedenjohtavuus kohtalaista.
3 merkittävän ongelmallinen
Kivilaatu runsaasti tai täysin rapautunut (Rp2-3). Raot muru- tai savitäytteisiä. Suuret rakoavaumat (>5 mm). Kalliolaatu RiIV-RiV. Pieni lohkarekoko (<10 dm3). Rakosysteemi ei todettavissa. Vyöhykkeen leveys >5m. Rakoilun vedenjohtavuus suurta.
Vyöhykkeiden kulkusuunnat on jaettu karkeasti viiteen vallitsevaan ilmansuuntaan (3). Heikkousvyöhyke kaadesuunta- kenttä (4) ilmoittaa kumpaan suuntaan vyöhykkeen kaade on ja suunta on annettu karkeasti ilmansuuntasektorina. Tieto on aina peräisin kallioleikkaushavainnosta ja kaateen on oletettu jatkuvan samansuuntaisena pitkin vyöhykettä vaikkakin se on epävarmaa. Kaadekulma (5) on myös peräisin kallioleikkaushavainnosta. Mikäli vyöhykkeellä on tunnettu nimi, se on kentässä Heikkousvyöhykkeen nimi (12).
Heikkousvyöhyke esitetään viivana topografisen painanteen keskellä, eikä se tarkoita täsmällistä sijaintia vaan on luettava niin, että vyöhyke sijaitsee painanteen alueella.
Rakennettavuuskartan version 2002 jälkeen heikkousvyöhykkeitä on tarkennettu Savion rautatietunnelin alueella tunnelikartoitushavaintojen perusteella.
Heikkousvyöhykkeitä on lisätty ja tarkennettu Länsimetron kartoitusaineiston perusteella.
Tarkempi rakennettavuuskartan tekoprosessi löytyy GTK:n raporteista
Pajunen, Matti; Airo, Meri-Liisa; Elminen, Tuija; Niemelä, Reijo; Salmelainen, Juha; Vaarma, Markus; Wasenius, Pekka; Wennerström, Marit, 2002. Kallioperän rakennettavuuskartta 1:50 000. Espoo, Helsinki, Vantaa. Kallioperän geologiseen kehitykseen pohjautuva rakennettavuusluokittelu. 1 kartta. K.21.42/2002/7
Pajunen, M.; Airo, M-L.; Elminen, T.; Niemelä, R.; Salmelainen, J.; Vaarma, M.; Wasenius, P.; Wennerström, M. 2002. Kallioperän rakennettavuusmalli taajamiin. Menetelmäkehitys ja ohjeistus. Raportti I. 95 s., 8 liites. K.21.42/2002/5
Pajunen, M.; Airo, M-L.; Elminen, T.; Niemelä, R.; Salmelainen, J.; Vaarma, M.; Wasenius, P.; Wennerström, M. 2002. Kallioperän rakennettavuusmalli taajamiin. Rakennettavuuskartan selitys. Kallioperän rakennettavuuskartta 1:50 000 - Espoo, Helsinki, Vantaa. Raportti II. 42 s.
K 21.42/2002/6
Pajunen, M.; Airo, M-L.; Elminen, T.; Niemelä, R.; Salmelainen, J.; Vaarma, M.; Wasenius, P.; Wennerström, M., 2002. Kallioperän rakennettavuusmalli taajamiin. Projekti pähkinänkuoressa. Raportti III. 28 s., 2 liites. K.21.42/2002/5
/
The lines showing weakness zones have been drawn on the basis of the linear depressions of the elevation model and aerogeophysical anomalies (7)* to a scale of 1:50 000.
Laser scanning data and bathymetric data have been used to improve the estimations of the zone locations. Where original landforms have been destroyed by massive construction, old topographic maps 1:20 000 have been used as well.
The construction suitability classes (1) have been devised by integrating different datasets, e.g. structural geology (10) bedrock observations (8), and engineering geology data from tunnel datasets (9). Zones that include an observation have been separated from the merely interpreted zones (6).
*From attribute fields: (1) WEAKNESS_ZONE_CLASS / Heikkousvyöhyke luokka,
(2) CLASS_DESCRIPTION / Luokan kuvaus, (3) WEAKNESS_ZONE_STRIKE / Heikkousvyöhyke kulkusuunta, (4) WEAKNESSZONE_DIP_DIRECTION / Heikkousvyöhyke kaadesuunta, (5) ANGLE OF DIP / Kaadekulma, (6) OBSERVED_INTERPRETED / Havaittu Tulkittu, (7) BASIS / Tulkintaperuste, (8) OBSERVATION_ID / Havaintotunnus
(9) SOURCE / Tietolähde, (10) STRUCTURE / Rakenne, (11) STRUCTURE / Rakenne, (12) WEAKNESS_ZONE_NAME / Heikkousvyöhyke nimi, (13) REFERENCE / Viite
The characteristics of these zones are normally not the same for the entire (e.g. length of 3 km) structure, rather these vary. Construction suitability classes are an estimate as to the worst rock quality in the zone in question. Classes 1-3 are described using RG classification terms in the following attribute fields:
WEAKNESS_ZONE_CLASS (Heikkousvyöhyke luokka)
WEAKNESS_ZONE_CLASS_ (Heikkousvyöhyke luokka_)
CLASS_DESCRIPTION (Luokan kuvaus)
0
no information about characteristics
No estimates as to rock quality
1
moderate
Rock quality weathered or slightly weathered (Rp0-1). Fractures are open or clay-filled. Slickensides. Minor fracture apertures (<2 mm). Rock quality RiIII-RiIV. Moderate boulder size (>30 dm3). Fracture system clearly evident. Zone width <2 m. Permeability of fractures weak.
2
problematic
Rock quality slightly or heavily weathered (Rp1-2). Fractures are open or clay-filled. Slickensides. Moderate fracture apertures (2-5 mm). Rock quality RiIV. Moderate - small boulder size, (>30 dm3). Fracture system only slightly evident. Zone width 2-5 m. Fracture permeability moderate.
3
significantly problematic
Rock quality heavily or entirely weathered (Rp2-3). Fractures are filled with incohesive rock material or clay. Major fracture apertures (>5 mm). Rock quality RiIV-RiV. Small boulder size (<10 dm3). Fracture system not evident. Zone width >5 m. Permeability of fractures large.
The strikes of the weakness zones have been divided into five predominant and approximate directions (3). Weakness zone inclination (4) tells which of the cardinal point sector the dip direction points to. This information is always taken from bedrock cutting and it is supposed that the dip direction stays about the same along the zone, although this is often uncertain. This applies also to the angle of dip (5). If the zone has a known name, this will be in the field Name of weakness zone.
The weakness zone is shown with a line at the centre of the depression, and does not indicate the precise location, rather it should be interpreted such that the zone is located in the region of the depression.
After version 2002 of the construction suitability map was produced, weakness zones were further evaluated and supplemented in the Savio railway tunnel area using tunnel surveying observations.
At update some weakness zones have been added and specified on the grounds of West Metro mapping data.
A more detailed description of the process for making the Construction suitability map can be found from the GTK reports
Pajunen, Matti; Airo, Meri-Liisa; Elminen, Tuija; Niemelä, Reijo; Salmelainen, Juha; Vaarma, Markus; Wasenius, Pekka; Wennerström, Marit, 2002. Kallioperän rakennettavuuskartta 1:50 000. Espoo, Helsinki, Vantaa. Kallioperän geologiseen kehitykseen pohjautuva rakennettavuusluokittelu. 1 kartta. K.21.42/2002/7
Pajunen, M.; Airo, M-L.; Elminen, T.; Niemelä, R.; Salmelainen, J.; Vaarma, M.; Wasenius, P.; Wennerström, M. 2002. Kallioperän rakennettavuusmalli taajamiin. Menetelmäkehitys ja ohjeistus. Raportti I. 95 s., 8 liites. K.21.42/2002/5
Pajunen, M.; Airo, M-L.; Elminen, T.; Niemelä, R.; Salmelainen, J.; Vaarma, M.; Wasenius, P.; Wennerström, M. 2002. Kallioperän rakennettavuusmalli taajamiin. Rakennettavuuskartan selitys. Kallioperän rakennettavuuskartta 1:50 000 - Espoo, Helsinki, Vantaa. Raportti II. 42 s.
K 21.42/2002/6
Pajunen, M.; Airo, M-L.; Elminen, T.; Niemelä, R.; Salmelainen, J.; Vaarma, M.; Wasenius, P.; Wennerström, M., 2002. Kallioperän rakennettavuusmalli taajamiin. Projekti pähkinänkuoressa. Raportti III. 28 s., 2 liites. K.21.42/2002/5 |